עשר עצות להתמודדות עסקית עם משבר הקורונה

שלום לכולם

התפשטות הקורונה בעולם משפיעה על לא מעט עסקים בעולם וישראל בפרט.
בשבוע האחרון אנו מייעצים רבות לעסקים שאנו מעניקים להם שירותים בנוגע לאיך להתמודד עם הקפאת הפעילות, ביטולי הפרויקטים וההתמודדות עם המצב הכלכלי שנכפה על כולנו.

ריכזנו עבורכם עשר המלצות להתמודדות עם משבר הקורונה:

1. לנשום עמוק – זוהי ההמלצה הכי חשובה. לפני שמתמודדים עם המשבר ומעלים פתרונות אפשריים, חשוב לדעת שהחלטות תחת לחץ לא תהיינה נכונות ותשדרנה את המסר השגוי אל לקוחות, ספקים ועובדים. חשוב לשמור על קור רוח ולא לתת ללחץ לנהל אתכם.

2. ציור מפת חשיבה – מפת חשיבה היא כלי שאנו מיישמים בקרב כל החברות שאנו מעניקים להם שירותי חשבות (CFO). המפה מציירת את מסלולי הפעולות שתעשו כמענה על כל התקדמות במשבר העולמי. יש לשרטט את הפעולות האפשריות העומדות בפניכם ולבחור בהן תוך כדי התקדמות קדימה. למשל: "אם מתבטל אירוע מסוים, הפעולה הראשונה היא הוצאה לחל"ת של העובדים האלה והאלה, אם ישנו חשש לפירעון חובות לקוחות, נכניס הלוואת בעלים..." וכדומה. חשוב מאוד לצייר ולהשתמש במגוון הכלים שעומדים בפניכם וכדאי לציין את כולם ולעשות בהם שימוש בהתאם להתקדמות.

3. הוצאות מנוף – יש למפות את ההוצאות או כוח האדם, אשר מהווה מנוף עסקי. במקרה של חזרה לשגרה, תוכלנה ההוצאות או העובדים הנ"ל להחזיר את הפעילות במהרה. עובדי והוצאות מנוף יהיו האחרונים לוויתור.

4. גביה מלקוחות וטיפול בביטול חוזים – יש לקרוא את החוזים מול הלקוחות ולהתייעץ במידת הנדרש עם יועץ משפטי. ישנם חוזים שבהם מצוין "כוח עליון" וישנם חוזים שאין ציון לו. כדאי ורצוי לפנות ללקוחות ולבקש תשלום עבור ההוצאות או החלק בחוזה שכבר בוצע.

5. טיפול בעובדים – יש להכין רשימה של כוח האדם בחברה על פי סדר התרומה לפעילות, הוותק (לא לשכוח שעובדים ותיקים יותר יקר לפטר) ואת תפקודם במקרה של צמצומי פעילות בהתאם למפות החשיבה שלכם. קיימת אפשרות להוציא עובדים לחופשה ללא תשלום (חל"ת). ביטוח לאומי פרסם חוזר בו הוא ציין את הכללים לתשלום דמי אבטלה לעובדים הנאלצים לצאת לחופשה ללא תשלום בעקבות הקורונה. שימו לב כי התנאי הוא שהחל"ת הוא ל-30 ימים ומעלה וכי העובדים עומדים בתנאים לזכאות לדמי אבטלה. להלן לינק לעמוד באתר ביטוח לאומי. http://www.btl.gov.il/…/Unemployment/Pages/SohenNesiaot.aspx

חשוב לזכור שפיטורי עובדים יש לבצע בהתאם לדיני העבודה (הזמנה לשימוע, שימוע ופרוטוקול לאחריו ורק בסוף פיטורים). ניתן גם לכנס את העובדים ולצמצם את אחוזי המשרה וכך לבצע הקטנת המשכורות, אולם רק אם זה בהסכמה. יש לקחת בחשבון שהרעה בתנאים מזכה את העובד להתפטר בדין מפוטר.

6. צמצום הוצאות משתנות – יש למפות את ההוצאות של העסק בין הוצאות קבועות, אשר לא ניתן לשנותן (כגון: שכירות, ארנונה, ביטוחים וכדומה) ובין הוצאות משתנות שניתן לשנותן. יש להשוות מחירים, לצמצם הוצאות לא הכרחיות ולהקפיא תוכניות לא דחופות לגידול (אלא אם כן אלה הוצאות מנוף).

7. דחיית תשלומי ספקים – לרוב לא נעים, אבל אפשרי בהחלט. יש למפות את הספקים, להם אתם חייבים כספים ולפנות אליהם בבקשה לקבלת דחייה. יש לקחת בחשבון שעסקים רבים משלמים לפני מועד התשלום שנקבע בהסכם ולרוב בדיקה של ההסכמים תוכל לתת מרווח נשימה לא מבוטל. כמו כן, לעיתים, שימוש בכרטיסי אשראי עשוי להוות פתרון נוח גם לספקים וגם לעסק, כל עוד קיימת מסגרת סבירה וחלוקה לתשלומים קדימה.

8. הקטנה או ביטול מקדמות מס הכנסה וביטוח לאומי – במקרים של צמצום פעילות, הרווח של העסק קטן, ובעצה אחת עם רואה החשבון שלכם, ניתן להקטין או לבטל מקדמות לשנה השוטפת.

9. טיפול בפירעון התחייבויות ותזרים מזומנים – יש למפות כמה עמוק הכיס של העסק ולכמה חודשים תספיק "קרן הזעזועים" שלכם, אם יש לכם כזו. במקרים ואין קרן, יש למפות את אפשרויות קבלת האשראי מבנקים, חברות כרטיסי אשראי בגין מסגרת לא מנוצלת, הלוואות בעלים, הלוואות מקרנות השתלמות וכדומה. יש לערוך סקר שווקים אחר ההלוואה עם התנאים הכי טובים.

10. לנהוג בקור רוח אולם ברגישות – חשוב להוריד את מפלס החרדה ולקבל החלטות קרות ועסקיות. עם זאת, יש לשמור על רגישות וזהירות מירבית בכל הנוגע לטיפול מול לקוחות, ספקים, עובדים ונותני שירות אחרים. כולנו באותה סירה ואם נעזור אחד לשני נוכל לצלוח את המשבר הזה בשלום.

צוות המשרד ואנוכי עומדים לרשותכם בכל שאלה בנדון.
שיהיו ימים קלים לכולנו והרבה בריאות.